Sunday, November 13, 2011

Raya dan makan

Salam Aidiladha dari perantauan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh :)

Aidiladha baru sahaja berlalu.Di sini
,kami bercuti selama seminggu.Jadual cuti kali ini memang betul-betul padat...Raya pertama di Tanta,5 open house!(termasuk rumah Andi~2kali Tah makan :p)Raya seterusnya di Kaherah...Raya sambil berjaulah :) lain kali Tah cerita ye~Memang susah nak buang tabiat suka makan.Jom,kita berubah jadi muslim yang baik dengan kurangkan makan...ottoke?(betul ke penggunaannya nih?hehe)

Sebab apa nak kurangkan makan?

Diet?

Takut gemuk?

Nanti tak cantik?

Malu dengan kawan-kawan?

dan bla bla bla....

Selalu kita dengar,kalau seorang lelaki tu berisi(bukan mengandung tau!),gemuk atau buncit selepas kahwin,pasti ramai orang akan berkata,

"Pandai isteri kau jaga.Maklum lah makan sedap!Orang bahagialah katakan~"

Habis,kalau suami kurus tu isteri dia masak tak sedap lah?tak bahagia?('teremo' lak.huhu ^-^)
Tah nak mengajak kawan-kawan semua untuk kita sama-sama mengubah pandangan dan pemikiran kita,agar kita tak ditunding sebagai 'orang islam yang biasa-biasa'!

Tah memang kurang membaca sejak datang ke Mesir(ni pun sikap orang Islam yang kurang baik :p),jadi tak banyak kenal,tahu tentang nama-nama 'manusia hebat' untuk dijadikan contoh selain Ustaz Hasrizal.

Kalau kawan-kawan perasan,Tah ni jenis yang suka bercerita tentang keluarga.Mungkin sebab rindu.Mungkin juga sebab itu keluarga Tah,suka hati lah kan?:p Mungkin juga sebab di sini(keluarga) Tah banyak belajar dari insan-insan tercinta terutamanya Mak dan Ayah...(tiba-tiba nak nangis lah pulak.adoi~)

Ayah.

Sangat menjaga soal makan.Tapi ayah jarang mempersoalkan tentang habit makan kami adik-beradik yang agak teruk! Ayah kurus.Metabolism tinggi mungkin?huhu...Mak masak tak sedap?Oit,tengoklah mak sape :p haha..gurau je..Mak terkenal kat Kampung Putera Jaya dengan kehebatan memasaknya.Tapi suaminya seorang yang kurus saja.

Rahsianya,ayah menjaga soal makan.Jarang ayah makan tambah 2,3 kali...Ayah marah kami tidur lepas makan.Kalau letak nasi dalam pinggan ayah,mak akan pesan kat kami semua supaya jangan terlebih nasinya.Bulan puasa lebih-lebih lagi.Di saat kami adik-beradik enak menjamu makanan berbuka yang lazat,ayah hanya berbuka dengan kurma dan air.Kemudian terus ke masjid.Allah~

Mak.

Dulu seingat kenangan masa kecil-kecil mak lebih montel dari sekarang.Sejak mendapat penyakit kencing manis,badan mak susut.Keluarga sebelah mak ada keturunan kencing manis.Sebab itu,mak selalu ingatkan Tah.Jangan makan banyak!

Kata mak,orang gemuk berisiko.Dalam keluarga Tah,kalau anak perempuan Tah paling gemuk T_T
Itu dulu.hehe.Rasanya sekarang tidak lagi :p (sebab ada yang lagi gemuk.huhu)

Tah terfikir.Kita selalu kata nak jadi muslim yang hebat.Bukan yang biasa-biasa.Tapi tindakan kita selalu biasa-biasa je.Betul tak?(dush3!!!! tumbukan padu ke muka sendiri!

Jom berubah,

makan sikit bukan kerana takut gemuk,diet,takut tak cantik....

tapi,

makan sikit untuk,

-Menjaga tubuh badan pinjaman Allah ini sebaik mungkin(ayat doktor a.k.a ustazah tak bertauliah :p tapi bukan main-main tau!)Nak ke kita menemui Allah dalam keadaan kita sakit kerana perbuatan kita sendiri?

-Biar semua orang buka mata,bahawa orang Islam itu hebat dan sihat!yeah~barulah orang tertarik dengan Islam :)

-Sebab nak ikut syariat Islam.Bukankkah Islam itu agama yang menganjurkan kesederhanaan dalam segala aspek?Ikutilah saranan Rasulullah sollahu alaihi wasallam~Tubuh itu ada bahagian untuk makanan,ada untuk minuman,juga ada untuk udara dan lain-lainya...

-Kita nak makan sikit,sebab kita takut dan bimbang kalau-kalau dengan makan banyak itulah kita akan bermalas-malasan untuk bangun beribadat kepada Allah!

Semoga kita sama-sama berjaya menjadi muslim yang luar biasa insya-Allah :)

Tips:

1.Berpuasa sunat Isnin dan Khamis,berpuasa sunat 3 hari setiap pertengahan bulan atau berpuasa sebagai puasa nabi Daud alaihi salam...

2.Beriadah.Ajak kawan-kawan sekali...Kita kan nak jadi muslim yang luar biasa sama-sama :)
Masuk Syurga berpimpin tangan.Insya-Allah

3.Ziarah kawan-kawan.Kalau boleh jalan kaki!

4.Lebih baik makan sikit walaupun acap kali dari makan sekali tapi satu periuk nasi :p

5.Banyakkan minum air dan makan buah-buahan...I like buah :D

6.Jangan masak sedap sangat!erk..?

7.Kongsi makanan yang ada dengan kawan serumah,jiran-jiran atau sesiapa sahaja

Sebenarnya Tah tulis post ni sebab bimbang tengok berat badan makin naik.hehe.Tambahan pula musim sejuk dah masuk!uwaaa...selera makan menjadi-jadi.Ingat jangan biarkan nafsu memandu akal dan iman!!!

Baru sesaat tadi perasan hujan sedang turun....Alhamdulillah~

Jumpa lagi insya-Allah :)

p/s:Satu tips yang Tah jumpa dalam majalah Haluan(edisi lama dah)...tak de kena mengena dengan bab makan :D Kalau kita bertemu dengan 2 orang sahabat,seorang yang kita rapat,dan seorang lagi kenalan baru...(kononnya kawan rapat kita tu bawa kawan sekolah rendah dia lah sebagai contoh)Maka layanilah kawan baru kita itu 'lebih mesra dan baik' daripada kawan rapat kita tadi~ni adalah salah satu cara dakwah juga tau!Selamat mencuba :)




2 comments:

  1. tapi...nampak kurus je tuh ?

    hi hi.tahhhhhhh misss uuu lah !

    ReplyDelete
  2. luaran selalu menipu :p

    miss u too ^-^

    ReplyDelete