Tuesday, May 26, 2015

RUWAH SEWA SEKSYEN 13, SHAH ALAM

assalamulaikum,

korang tengah cari rumah sewa?ni rumah Tah tengah kosong...housemates dah habis belajar kat MSU so ada kosong 4 org.Berminat? boleh baca details pada iklan yang Tah buat kat mudah.my ni :D

http://www.mudah.my/Pangsapuri+Persanda+Seksyen+13+Shah+Alam-36142783.htm


Tuesday, February 18, 2014

TUDUNG BIDANG 60' DOUBLE-FACE

Salam semua :)

Tah baru belajar berniaga.hihi

Jom jemput singgah ke page Tudung Sufi!

Setakat ni Tah baru upload TUDUNG BIDANG 60' DOUBLE-FACE ni...

Apa bestnya tudung ni???

Beli SEHELAI tudung,dapat DUA corak berbeza!!!
SUPER JIMAT!
Sesuai dibawa 'travel' sebab tak perlu bawa banyak tudung ♥


-HANYA RM20 sehelai
POSTAGE RM6 sehelai,RM7 dua helai,RM8 tiga helai dan seterusnya...

-Material: 60% COTTON & 40% POLYESTER
-bidang 60'
-susah renyuk!
-tidak jarang
-tidak perlu 'iron' selalu ;)
-tudung empat segi
-terdapat BANYAK pilihan warna menarik dengan corak yang cantik ♥


Ni baru 3 jenis corak.Ada banyak lagi tau! ;)
Jemput like Page Tudung Sufi dan jangan lupa shopping di sana! <3 span="">


Sunday, February 9, 2014

Buat diriku yang berdosa...

Adakah aku ini munafik?
Melakukan amalan yang banyak ketika ramai orang, dan mengurangkan amalanku apabila aku berseorangan?
Dan aku teringat kisah Hanzalah bertanya kepada Rasulullah,
“Hanzalah telah munafik! Hanzalah telah munafik!”

Lantun Hanzalah pada dirinya. Kakinya mengerah cepat ke Masjid. Nabi pasti ada disana fikirnya. Riak ketakutan dan secebis penyesalan terlukis diwajahnya.

“Hanzalah telah munafik! Hanzalah telah munafik!” Diulangnya beberapa kali.

Sedang dalam perjalanan, Hanzalah berselisih dengan Saiyidina Abu Bakar As Siddiq. Saiyidina Abu Bakar terkejut dengan apa yang diucapkan oleh Hanzalah tersebut.

“Apakah yang telah kau katakan ini wahai Hanzalah?” Tanya Abu Bakar

“Wahai Abu Bakr, ketahuilah Hanzalah telah menjadi munafik. Aku ketika bersama Rasulullah aku merasakan seolah-olah syurga dan neraka itu sangat hampir padaku. Aku menangis kerana takutkan neraka.”

“Namun. Dirumah aku ketawa riang bersama anak-anak dan isteriku . Hilang tangis aku bersama Rasulullah.”

“Aku telah menjadi munafik!” Ujar Hanzalah sambil teresak-esak bimbangkan akan dirinya.

Saiyidina Abu Bakar terkejut.

“Kalau begitu aku pun munafik. Aku pun sama denganmu wahai Hanzalah.”

Lantas, kedua-dua sahabat ini bersama-sama menemui Rasulullah. Tangisan tidak berhenti. Mereka benar-benar ketakutan.

Takut pada Allah. Takut azab neraka yang sedia menunggu para munafik.

Hati mereka gementar.

Sesampainya di hadapan Rasulullah, Hanzalah bersuara.

“Wahai Rasulullah, Hanzalah telah munafik.”

Rasulullah bertanya. “Kenapa?”

“Ketika aku bersamamu ya Rasulullah, aku merasakan seolah-olah syurga dan neraka itu sangat hampir. Lantas air mataku mengalir. Tapi, dirumah aku bergurau senda keriangan bersama anak-anak dan isteriku . Tidakkah aku ini seorang munafik ya Rasulullah”

Rasulullah tersenyum.

Lantas baginda bersabda,

“Demi yang jiwaku di tangan-Nya andai kalian tetap seperti kalian di sisiku dan terus berzikir niscaya para malaikat akan berjabat tangan kalian, sedang kalian berada di atas tempat tidur dan di jalan raya, akan tetapi wahai Hanzalah, ada waktumu (untuk beribadah) dan ada waktumu (untuk duniamu)”. HR. Muslim.
“Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: HambaKu melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya –dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya-. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya–dalam riwayat yang lain ditambah: aku ampunkan dosanya-. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hambaKu ini, buatlah apa yang kau mahu aku ampunkan engkau”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
 Firman Allah: (maksudnya):
“Katakanlah: “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah az-Zumar: 53).
Putus asa dari rahmat Allah adalah bisikan syaitan yang enggan melihat hamba-hamba Allah kembali kepada Allah.

Tuesday, November 26, 2013

www.tudungnur.com : Ceritaku dan tudung Bidang 60.

Future is always unpredictable. 
"Masa hadapan selalu tak dapat dijangka"

Mesej ini aku terima dari seorang 'kakak' merangkap sahabatku di Mesir pada hari beliau akan berangkat untuk meneruskan perjuangannya di Mesir.

Aku?

Aku pula kembali bermula dari bawah.Ke Management & Science University,mengikuti kursus asasi sains kesihatan.

Dahulu juga begini.

Aku tidak pernah terfikir yang aku akan sampai ke bumi Tanta,Mesir.

Belajar dalam bidang perubatan.

Merasa musim sejuk di negara orang.

Bertahan dengan terik bahang mentari di musim panas.

Mempunyai ramai kenalan yang sama-sama berjuang di perantauan.

dan mendalami bahasa dan budaya baru di tempat yang dahulunya asing bagiku.


Rindu.

Sungguh saat ini aku rindu pada semua itu :')

Bulan lepas,seorang sahabat menunjukkan sekeping gambar kepadaku di facebook.


gambar yang ditunjukkan kepadaku di facebook

Kata sahabatku itu,beliau terlihat kelibat wanita ini ketika berjalan-jalan di sebuah pusat beli-belah.Katanya lagi,tudung wanita ini amat mengingatkannya kepadaku. ;)

Geli hati juga apabila aku mendengar cerita sahabatku itu.Sempat pula beliau 'snap' gambar tersebut!
bergambar bersama seorang sahabat yang suatu ketika dulu sama-sama belajar di Tanta.Takdir Allah,kami berdua menyambung pengajian di Malaysia.


Namun jauh di sudut hatiku,aku bersyukur kerana aku masih diingati oleh teman-teman di Mesir biarpun ingatan mereka terhadapku kerana tudung yang aku pakai!

Ada yang menggelarkanku tudung bunga-bunga.

Ada juga kata aku ni malas iron tudung,sebab tu selalu pakai tudung kaktus,kerana tidak perlu digosok sebelum dipakai.
hehe

Kini walaupun sudah belajar di tempat baru,aku masih mengenakan tudung kaktus keluaran Tudung Nur.Aku selesa begini.Ringkas dan mudah :)

yakinlah bahawa ketetapan Allah itu, adalah yg terbaik dan yang paling baik utk setiap hamba-hambaNya.

Insya-Allah walau bukan di Mesir lagi,aku tetap akan mengingati dan sentiasa mendoakan kesejahteraan buat Mesir serta seluruh isinya.amin


Along Balqis


Lying in the dark, staring at the ultrasound.
The doctor shakes his head, says "I'm sorry but this baby has Down syndrome.
And I know it's hard to decide,

But she's so fragile that she'll probably die,
And it might be a blessing if she did
"Little did he know we're all the more blessed 'cause she lived.
And no, she's never gonna look like the other kids
And she may not learn to talk like the other ones did
And I guess she's always gonna walk just a little behind,
But I don't mind.
'Cause she lives her whole life without one trace of guile
And she lights up the world with that crooked little smile
and she loves you with a love so pure it just makes you heart break.
And I'd like to tell that doctor,
God Doesn't Make Mistakes.
Sitting in the park, watching all the children play.
My daugher walks up, they get quiet and little afraid.
But pretty soon the smiles come over their face
And they slow their game down just a pace
And I watch as a spirit of kindness abound
And thank God for that girl who showed me what life's really about
And she helped me to discover
God Doesn't Make Mistakes
They said something went wrong
But I think something went right
And I'll fight for my baby with all of my might.
'Cause I love her with a love so pure
it just makes my heart break
And I want to tell the world, God Doesn't Make Mistakes
- Written by Steve Moser

Wednesday, October 9, 2013

www.tudungnur.com : Ceritaku dan tudung Bidang 60.

"Selalulah berdoa kepada Allah agar kita menjadi asbab untuk orang lain mendapat hidayah dari-Nya."

Itulah antara nasihat ustaz yang selalu aku ingati.Malah itu jugalah doaku sehari-hari.Betapa besar ganjaran yang bakal diterima andai kerana usaha kita,Allah membuka hati sahabat atau orang sekeliling kita untuk menjadi manusia yang lebih baik...

sahabat yang baik sentiasa mengingatkan kita kepada Allah s.w.t
Aku mengenali sahabat ku ini ketika mula-mula mendaftarkan diri sebagai pelajar baru di program persediaan luar negara.Sikapnya yang ramah membuatkan kami mudah mesra.Bella,orangnya sentiasa manis dengan senyuman.

Walaupun kami dari latar belakang pendidikan yang berbeza namun itu bukanlah penghalang persahabatan kami.Aku dari sekolah tahfiz manakala Bella pelajar sekolah perempuan di ibu kota.Bella tidak bertudung labuh sepertiku,namun aku cukup tertarik dengan kebolehan yang dikurniakan Allah kepadanya;Bella fasih membaca Al-Quran.Malah pada hematku,bacaannya jauh lebih baik dariku,pelajar lepasan sekolah tahfiz...

Bella selalu bertanya kepadaku kemusykilannya pada persoalan-persoalan agama.Aku pula dengan senang hati akan berkongsi ilmuku seadanya.Malah kadang-kala akan ku selitkan nasihat untuk Bella.Bella akan tersenyum dan menyucapkan terima kasih setiap kali mendengar nasihat dariku.

Pada suatu hari,Bella meminta keizinan dariku untuk meminjam tudung labuhku,Tudung Kaktus kegemaranku(sebab tak payah iron!hehe ;)) Pada mulanya aku agak pelik.Namun aku dengan senang hati memberikan keizinan kepada Bella untuk menggunakan tudungku itu.Katanya dia ingin menziarahi junior kami di blok sebelah.

Pulang dari melawat junior,aku lihat Bella banyak termenung.Sehinggalah pada suatu malam,Bella menarik tanganku ke arah balkoni bilik kami.Aku hanya menurut langkahnya.Malam itu hening sahaja.Aku lihat mata Bella berkaca-kaca.Akhirnya tumpah juga empangan yang ku agak telah dipendam sejak sekian lama.

"Atiqah,kita nak berubah.Kita nak pakai tudung labuh.Macam awak!"Aku hanya mendiamkan diri.Membiarkan Bella meneruskan kata-katanya.

"Masa Bella pinjam tudung Atiqah hari tu,Bella saja-saja je.Sebab tudung Atiqah senang nak pakai,tak payah iron.huhu.Tapi bila Bella pergi ziarah junior minggu lepas,mereka semua puji penampilan Bella.Bella kata,ni bukan Bella yang sebenar.Ni Atiqah punya..."

Seorang junior tu jawab,

"Kak Bella,takpe.Mana tahu suatu hari nanti akak akan betul-betul pakai macam ni"

"Sejak hari tu Bella banyak berfikir.Setiap malam Bella berdoa,Ya Allah,andai hijrah itu lebih baik untukku,Kau permudahkanlah..."

"Atiqah,tolong Bella ya..."Mata Bella memandang tepat ke mataku.Penuh pengharapan.

"Insya-Allah..."Balasku sambil tersenyum lantas merangkul tubuh sahabat baikku itu.Kami sama-sama tenggelam dalam tangisan penuh syahdu.

Alhamdulillah!
..........................................................................................................................................

Sejak hari itu,aku dan Bella semakin rapat.Kami ke kelas agama bersama-sama.Kami sentiasa bermuhasabah tentang ukhuwah yang kami bina agar ianya semata-mata kerana Allah kerana kami ingin bersahabat lagi di syurga kelak.insya-Allah.amin...

Aku pula sering menunjukkan kepada Bella tips pemakaian tudung labuh yang aku dapat dari internet.Cewah!Ala-ala artis pulak ;D Aku ingin menunjukkan kepada Bella bahawa dengan bertudung labuh juga,dia tetap dapat kelihatan cantik dan kemas sebagaimana impian gadis-gadis lain seusia kami.

Aku bersyukur kerana Tudung Nur banyak membantu penghijrahan Bella.Malah aku juga.Kami sering mencuba gaya tudung baru keluaran Tudung Nur yang keluar di facebook.Bahkan kini,Tudung Nur juga ada memuat naik video tutorial cara-cara pemakaian selendang labuh yang sangat unik dan cantik di Youtube :)

Terima kasih Tudung Nur,Terima kasih Allah!

Monday, June 10, 2013

www.tudungnur.com : Ceritaku dan tudung Bidang 60

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Alhamdulillah,segala puji bagi Allah,Tuhan sekalian Alam.Sedar tak sedar,kita sudah masuk ke bulan Sya'aban.Semoga Allah sampaikan kita pada bulan penuh kemulian,Ramadhan Al-Mubarak!Amin ya Rabb~

Sudah tiga bulan lebih senior-senior kesayangan saya pulang ke Malaysia.Dengar kata sedang berkursus induksi dan bakal bertugas sebagai doktor pelatih tidak lama lagi.Gembira untuk mereka.

 Saya mula mengenali pasangan adik-beradik,Nurulhusna Ahmad Sani dan Nurulhuda Ahmad Sani (Kak Husna dan Kak Huda) sejak mula-mula menjejak kaki di Mesir.Sebelum tiba di Mesir,saya banyak belajar tentang selok-belok kehidupan dan cara pembelajaran di sini dari mereka melalui Yahoo Messenger.

Apa yang membuatkan semua junior mudah untuk kenal mereka berdua?Selain rupa mereka yang ada antara kami berpendapat sangat iras,kami mudah mengenali mereka melalui pemakaian mereka.Bertudung labuh. Mereka sering mengenakan Tudung Cempaka,dengan taburan bunga-bunga kecil.

Bersama Kak Huda,Kak Husna dan dua orang senior serumah yang lain ketika majlis graduasi mereka di Universiti Tanta,Mesir.
Ketika di tahun dua,saya berpindah masuk ke rumah sewa mereka menjadikan saya seorang sahaja junior dalam kalangan senior-senior yang hebat.Ketika itu saya berada dalam tempoh antara yang paling sukar dalam hidup saya,iaitu terpaksa mengulang tahun.

Mereka sangat sabar dengan kerenah saya.Selalu ada ketika saya susah dan senang.Selalu memberikan nasihat yang baik.Banyak kenangan bersama mereka.Solat berjemaah,makan dalam talam,bergurau senda dan macam-macam lagi.

Saya mula tertarik untuk memakai Tudung Nur lebih-lebih lagi selepas bergaul dengan mereka.Saya mengirim tiga helai Tudung Nur melalui sahabat yang pulang ke Malaysia.Saya paling suka Tudung Nur dengan potongan bundar,dan biasanya saya memilih saiz yang paling besar iaitu 36 kerana saya seorang yang tinggi.Jahitannya kemas,sekarang terdapat pelbagai jenis corak dan warna juga kain yang berkualiti.Malah sesetengah jenis Tudung Nur seperti Tudung Kaktus sangat sesuai untuk pelajar dan bakal doktor seperti saya kerana ianya tahan lasak malah tidak perlu digosok!hehe...

Apa yang kelakar apabila dikenangkan ialah walaupun mereka berdua telah pulang ke Malaysia namun imej Tudung Nur yang mereka pakai tetap segar dalam ingatan kami para junior.Apa tidaknya,baru-baru ini saya keluar ke kedai runcit berdekatan rumah untuk membeli sedikit barang keperluan dapur.Terserempak pula dengan seorang sahabat.Kami pun bersalaman dan bertanya khabar seperti biasa.Tiba-tiba sahabat saya berkata,

"Bila tengok awak pakai tudung ini teringat pada Kak Huda dan Kak Husna" :')

Alhamdulillah baru-baru ini saya mendapat berita bahawa mereka berdua telah pun mendirikan rumahtangga!Malah ketika majlis perkahwinan mereka berlangsung mereka masih memilih Tudung Nur sebagai pelengkap busana muslimah mereka di hari berbahagia itu.

Selamat Tinggal Mesir~Menghantar Kak Husna dan Kak Huda di Cairo International Airport-pulang untuk berbakti kepada agama dan negara!